Het lerarentekort in het PO en VO is een maatschappelijk probleem dat vraagt om creatieve oplossingen. Het traject ‘De Nieuwe Docent’ is bedoeld om hoog opgeleide statushouders met onderwijsachtergrond voor te bereiden op latere instroom als docent.

Kansen voor het lerarentekort

Door de statushouder laagdrempelig kennis te laten maken met het Nederlands onderwijssysteem werken we aan perspectief op een baan in de toekomst en helpen we tegelijk de statushouder met aansluiting te vinden tot de maatschappij. Veel van de nieuwkomers kennen de mogelijkheden van banen binnen de onderwijswereld onvoldoende. Door de deelnemers in dit traject sociaal te activeren en te coachen middels een heldere op maat gemaakte planning slagen we er in deze doelgroep te ondersteunen richting bewustwording en actieve deelname aan de samenleving.

Het bevorderen van de sociale participatie

Alle deelnemers hebben een HBO of WO+ studie achtergrond, dus een taalcursus volgen op niveau is een redelijkerwijs te nemen eerste stap. Het enkel leren van de Nederlandse taal is echter niet genoeg. We zien dat deze groepen buiten de taalcursus om weinig tot geen sociale activiteit vertonen waardoor ze de cultuur en taal niet in de praktijk brengen. Deze groep kan bijvoorbeeld veel actiever worden binnen de wijk, sportvereniging of in het ultieme geval op een school of onderwijsinstelling. Daarmee helpen we de nieuwkomer richting ‘denken in mogelijkheden’ en zelfstandig een bijdrage te leveren aan het nijpende lerarentekort.

Bieden van perspectief

In Nieuwe Docent hebben we er voor gekozen om te starten met een groep, genaamd ‘Perspectiefgroep’

Perspectiefgroep bestaat uit deelnemers van taalniveau tot B1. Alle deelnemers vanaf A0 kunnen hier inschrijven en worden begeleid. In deze groep gaan we meer nadruk leggen op maatschappelijke oriëntatie, perspectief in het onderwijs en ook op het motiveren en begeleiden naar vrijwilligerswerk op scholen.

In de perspectiefgroep is de begeleiding voor elke docentachtergrond gelijk. In de Baanparticipatiegroep hebben wij de subcategorieën ‘Betagroep (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en Informatica)’, ‘Basisonderwijs’ en ‘Algemene Groep (alle resterende vakgebieden zoals aardrijkskunde, geschiedenis, e.d.) ‘.

Programma Perspectief groep:

Fysiek (Hybride) Programma

  • Pitch Training
  • Sollicitatie Training
  • Robotica workshop
  • Evaluatie programma
  • Didactiek (extra ingekocht)
  • Pedagogiek (extra ingekocht)

Online 

  • 2 keer per maand coaching
  • Kennismakings- en startprogramma
  • Nederlands Onderwijssysteem – Vanuit de leerlingen perspectief
  • Het Nederlandse Onderwijssysteem – Vanuit het leraar perspectief
  • Begeleiding – IDW Erkennings-/ DUO Lesbevoegdheidsaanvraag
  • Ervaringsuitwisseling – Vrijwilligerswerk op school
  • Begeleiding – Vrijwilligersaanmeldingen op school 
  • Culturele Vorming
  • Begeleiding – Werkcultuur
  • Ervaringsuitwisseling – Opnieuw beginnen als leraar
  • Begeleiding – Motivatie / Doorzettingsvermogen / Taal leren
  • Zelfvertrouwen – Motivatietraining
  • Algemene Begeleiding – Vraag en Antwoord
  • Begeleiding – Het belang van een CV / Algemene vraag en antwoord
  • Zelfontdekking 
  • CV – Mentorwerkzaamheden
  • CV – Laatste Controle 
  • Ervaringsuitwisseling 
  • LinkedIn Training
  • LinkedIn Check
  • Ervaringsuitwisseling – Schoolomgeving / studenten
  • Motivatiebrief Training 
  • Ervaringsuitwisseling – Verschillende sectoren
  • Sollicitatiegesprek Training
  • Begeleiding – Sollicitatie op werk
  • Sollicitatiewebsites/automatisering

Selectie: Selectie wordt gedaan d.m.v. een intake door een team, bestaande uit mentoren (ex-vluchteling, lotgenoot), die nu binnen het onderwijs werkzaam zijn.

Meer informatie? Neem contact op met Han!

Wil jij meer informatie over onze projecten of wil je eens kennismaken onder het genot van een kopje koffie? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier.